چرا ارتودنسی

چرا باید ارتودنسی کنیم

از آنجا که درمان ارتودنسی سبب تناسب دندان‌ها می‌شود که به فرم و شکل قرار گیری فک‌ها و نیز دندان‌ها بستگی دارد. به شکلی که اختلالات فکی و نیز به هم ریختگی دندان‌ها در عملکرد دهان نیز تاثیر چشمگیری به جا می‌گذارد. در واقع، چنین تناسبی نه تنها از نقطه نظر فیزیکی و زیبایی شناختی بلکه از نظر روابط اجتماعی و ایجاد اعتماد به نفس در افراد نیز اهمیت دارد.

درمان ارتودنسی برای صاف و مرتب کردن دندان ها و همچنین بهبود ظاهر و سلامت دندان ها و لثه ها انجام می‌شود که روش‌های درمان مختلفی دارد.

اغلب مردم دندانهای در هم و یا ترک خورده دارند. درمان ارتودنسی، باعث صاف شدن و حرکت دندانها به بهترین حالت ممکن می‌شود که این حرکت باعث بهبود ظاهر آنها و حالتی که دندان ها هنگام گاز زدن دارن و حتی باعث راحتی در تمیز کردن آنها می‌شود.

برخی افراد دارای دندانهای فوقانی رو به جلو هستند که ناخوشایند به نظر می‌رسند. احتمال بالایی وجود دارد که این دندان های برجسته دچار آسیب دیدگی شوند، اما درمان ارتودنسی می‌تواند آنها را حرکت بدهد و به جای درست خود باز گرداند و در مواقعی، فک بالایی و پایینی در جای درست خود واقع نمی‌شوند و باعث ایجاد ظاهر نامناسب برای دندان ها و روی هم قرار گرفتن نادرست آنها هنگام گاز زدن می‌شود درمان ارتودنسی هر دو عامل فوق را تصحیح می‌کند.

درمان ارتودنسی

درمان های ارتودنسی فقط برای مرتب شدن دندان های به هم ریخته نیست در درمان های ارتودنسی روابط ۲ فک و دندان ها نیز بهبود می یابد. صحیح نبودن رابطه فک بالا و پایین ، بر غذا خوردن، جویدن و صحبت کردن نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

درمان ارتودنسی

بسیاری از افراد که با ناهنجاری هایی در فک و دندان ها روبه رو باشند، گاهی نمی توانند حروف را درست بیان کنند، مثلا ممکن است حرف س را ش تلفظ کنند یا تلفظ حرف ر برای آنها دشوار باشد. همچنین چهره افراد و استخوان بندی صورت شان نیز تحت تاثیر روابط فک قرار می گیرد مثلا افرادی که فک پایین آنها جلوتر از فک بالا قرار گرفته، نه تنها مشکلاتی از قبیل جویدن و صحبت کردن دارند، بلکه استخوان بندی کل صورت آنها تغییر می کند و چهره فرد را عبوس و خشمگین نشان می دهد.

گاهی اوقات شلوغی دندان ها به خصوص در قسمت جلوی فک باعث ماندن غذا در لا به لای دندانها و تمیز نشدن بسیاری از سطوح دندانی هنگام مسواک زدن می شود که این امر خود مشکلات پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه ای را در پی خواهد داشت. درمان های ارتودنسی کمک فراوانی به درست جویدن و تکلم می کند و در عین حال از ایجاد ناراحتی های مفصلی جلوگیری می کند.

نتیجه درمان ارتودنسی

  • اصلاح دندان هایی که در لثه چرخیده‌اند، کج شده اند و یا ناهماهنگ با یکدیگر قرار گرفته اند و حرکت دادن آن ها به یک موقعیت مناسب.
  • تصحیح فاصله بین دندان ها (دندان های شلوغ و روی هم قرار گرفته – دندان های با فاصله زیاد).
  • تصحیح مشکلات جویدن.
  • تنظیم فکین (فک بالا و فک پایین) که بطور مناسب روی هم قرار گیرند.

دیدگاه خود را بنویسید

اینستاگرام مطب

dr.hassannoroozi@

شماره تماس

88552161 (021)

ساعات کاری

یکشنبه تا سه شنبه - 16:00 - 19:00

تهران یوسف آباد

خیابان اسدآبادی کوچه هفتم پ29